söndag 3 oktober 2010

Kvartalsuppdatering september

Gjorde uträkningen som tänkt den 12/9 men publicerar först nu. Fram till 12:e hade börsen gått mer eller mindre platt, dippade under sommaren och började gå upp mot början av september. De två veckorna som gått sedan dess har varit klart bättre och har nu passerat en viktig psykologisk gräns. Är också mer än halvvägs till delmål 2 som ska vara klart till 2012-09-13.


Har ännu en gång ändrat lite på uträkningen av utvecklingen då det innan såg lite bättre ut än det kanske egentligen är. Främst viktades en mycket liten återbetalning på mitt csn många gånger högre än motsvarande sparande. Det kommer nog bli svårt att följa den lila kurvan om inte börsen går oväntat och omotiverat bra närmaste två år. Men jag håller tummarna.

På kort sikt är mitt största aber just nu att mina truster omvandlas till vanliga bolag. För Enerplus kommer utdelningarna kvarstå, men Peyto halverar sin utdelning. Förvisso har kursstegringen sedan dess mer än väl kompenserat för detta, men mitt kassaflöde påverkas negativt. Den starka svenska kronan har också sänkt utdelningarna rätt mycket och det är trist. Men jag får väl hålla till godo, har nästan fördubblat utdelningarna på ett år. Det som behövs är att C$ stärks mot U$..

Resten av hösten kan bli skakig. Förväntar mig att usa fortsätter att börsen går upp nästan lika mycket som dollarn sjunker, blir det nog skakigt kommer dollarn stiga och börsen sjunka mer. Svenska börsen bör följa detta vilket är lite paradoxalt. Stiger usa så stiger svenska kronan och börsen, sjunker usa så sjunker kronan och svenska börsen. Nuvarande trend skulle ge ganska kraftigt upp resten av året i sverige, men värderingen då kommer vara minst sagt skakig. Siktar på att sälja av ssab, astra och ädelmetall under den förväntade uppgången och bygga likvid

Inga kommentarer: